Now Reading
Γένος θηλυκού, φύση γυναικεία

Γένος θηλυκού, φύση γυναικεία

Τι είναι γυναίκα, τι είναι άντρας και τι τ’ ανάμεσό τους; Ένας τοίχος. Αυτό είναι τ’ ανάμεσό τους. Ένας τοίχος χτισμένος με προκαταλήψεις, αυθαίρετες αντιλήψεις, στερεότυπα. Μια κατάσταση στην οποία οι άνθρωποι αντιμετωπίζονται διαφορετικά, βάσει φύλου και όχι βάσει των ατομικών δεξιοτήτων ή ικανοτήτων τους. Απομεινάρια μια πατριαρχικής, παγκόσμιας, κοινωνίας που αντί να τα εξαλείψει, τα γυροφέρνει και τα επαναφέρει κατά πως τη βολεύει. Τι είναι αυτό που μετατρέπει το «ωραίο φύλο» σε προϊόν εκμετάλλευσης, ταπείνωσης, εξευτελισμού στον προηγμένο κόσμο μας; Τι είναι αυτό που επιθυμεί να αμαυρώσει το «ωραίο»;

Από την αρχαιότητα…

… οι γυναίκες ενδιαφέρονταν για την προσωπική υγιεινή και τον καλλωπισμός τους. Η χρήση καλλυντικών, όπως αρώματα, αλοιφές, ψιμύθια, αρωματικά λάδια, μεταδόθηκε στον τόπο μας από την αρχαία Αίγυπτο. Όσο μακρινά κι αν είναι εκείνα τα χρόνια, η υποτίμηση του γυναικείου φύλου, με θέμα την εξωτερική του εμφάνιση δεν εξέλειπε. Ο κωμωδιογράφος Αντιφάνης περιγράφει, με σχολαστική ακρίβεια, τα στάδια της καλλωπιστικής προετοιμασίας μιας κομψής γυναίκας, ως εξής: “καθαρίζεται πρώτα, τρίβει το δέρμα της, χτενίζεται, σπογγίζει το σώμα της, πλένεται, καθρεφτίζεται, ντύνεται, αρωματίζεται, στολίζεται, αλείφεται με πομάδες” .

Διαφήμιση που οι γυναίκες δέχονται φιλάρεσκα τη σεξουαλική παρενόχληση
Παρόλο που μετά…

… από αγώνες, τουλάχιστον στο δυτικό κόσμο, μιλάμε για ίσα δικαιώματα μεταξύ των φύλων, τα γυναικεία δικαιώματα καταπατώνται καθημερινά. Σε όλες τις χώρες και σε όλα τα κοινωνικοοικονομικά επίπεδα μπορούν να αντιμετωπίσουν διάφορες μορφές παράνομης μεταχείρισης, όπως διακρίσεις, παρενόχληση, ενδοοικογενειακή βία και σεξουαλική κακοποίηση. Ξεκινώντας απ’ τα πιο καθημερινά: Η χυδαία παρενόχληση στο δρόμο είναι πρωταρχικό παράδειγμα για το πώς περιορίζεται το δικαίωμα των γυναικών να περπατούν ελεύθερα στο περιβάλλον τους. Η αποδοχή και η αδράνεια από τους  παρευρισκομένους ή τις αρχές, διαιωνίζει αυτή τη μορφή διακρίσεων και περιορίζει την ελευθερία των γυναικών.

Η γυναίκα…

… σε μια διαφήμιση ενός προϊόντος, αντιμετωπίζεται ως εμπόρευμα ή αντικείμενο, χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν η προσωπικότητα ή η αξιοπρέπεια της. Τοποθετείται στην λίστα των προϊόντων κι έτσι δημιουργεί μια εικόνα, ψευδούς, διαθεσιμότητας. Επίσης, στα σχόλια ή στα θέματα των ΜΜΕ πέρα από οποιεσδήποτε άλλες ατομικές δυνατότητες, προσδίδουν μεγαλύτερη έμφαση και αξία στην εξωτερική εμφάνισή. Τα δε στερεότυπα πως τα κορίτσια βοηθούν στις δουλειές του σπιτιού – οι μελλοντικές δούλες που πρέπει να τα έχουν όλα στην εντέλεια – είναι το πατριαρχικό πρότυπο που «διδάσκετε» από το νηπιαγωγείο κιόλας με τα παιχνίδια διάκρισης. Άλλα για τ’ αγόρια, άλλα για τα κορίτσια. Που φυσικά επηρεάζουν και το επάγγελμα που θ’ ακολουθήσουν.

Όσο για τις γυναίκες…

… στον υπόλοιπο κόσμο είναι σαν να μιλάμε για άλλο πλανήτη. Οι μορφές κακοποίησης που είναι ιδιαίτερα διαδεδομένες σε ορισμένες χώρες ή πολιτιστικά περιβάλλοντα, περιλαμβάνουν τον καταναγκαστικό γάμο, τις δολοφονίες τιμής, τη στέρηση της εκπαίδευσης, την άρνηση των δικαιωμάτων γης και ιδιοκτησίας και την έλλειψη πρόσβασης στην εργασία και στην υγειονομική περίθαλψη. Αλλά σ’ αυτό το άρθρο, σκοπό έχω, να μιλήσω για την ομορφιά που όσο υμνείται, άλλο τόσο κηλιδώνεται.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μερικές φορές είναι πολύ δύσκολο να μιλάς για την πραγματικότητα

Και καταλήγω…

… στο συμπέρασμα πως υπάρχουν τέσσερα γυναικεία πρότυπα κατά τους άνδρες: η νοικοκυρά, η σέξι, η αδιάφορη και η απρόβλεπτη. Προς ενημέρωση, η τελευταία είναι η πραγματική γυναίκα. Δηλαδή όλες μας. Που κι έξυπνες είμαστε και τρυφερές και ευσυνείδητες. Κι όταν ξυπνάμε το πρωί στο κακό μας το χάλι, είμαστε κάτι παραπάνω από αδιάφορες. Όταν φοράμε τη φόρμα και παίρνουμε τη σφουγγαρίστρα στο χέρι βρίζοντας θεούς και δαίμονες που πρέπει ν’ ασχοληθούμε με τη καθαριότητα, είμαστε νοικοκυρές. Και πριν βγούμε απ’ το σπίτι καθόμαστε μπροστά στον καθρέφτη μέχρι να μας ικανοποιήσει η εικόνα μας. Γιατί η φύση μας είναι θηλυκή. Και δεν μπορεί η φύση να υποτιμάται από κανένα βρώμικο και χυδαίο μυαλό. Ούτε να γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης. Και κυρίως, δεν μπορεί να φταίει η φύση για «αφύσικες» εγκληματικές συμπεριφορές.

Φ.Β

Δείτε τα σχόλια (0)

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published.

© ALL RIGHTS RESERVED. ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΣΑΚΑΛΑΚΗ.

Πάντε με Επάνω!